Maria Montessoris pedagogik

Vi arbetar efter den pedagogik som har sin grund hos Maria Montessori, en kvinna från Chiaravalle, Italien, som levde mellan 1870-1952. Hon hade sina egna idéer gällande utbildning och idag appliceras dessa på utbildning världen över.

Maria Montessoris historia

Maria Montessori föddes i norra Italien. Hon var enda barnet i en medelklassfamilj som tidigt flyttade till Rom. Hon hade sina egna idéer när det gällde utbildning.

Trots ett kompakt motstånd från bl.a. sin far skrevs hon in vid den medicinska fakulteten och hon blev en av Italiens första kvinnliga läkare år 1896.

Maria Montessoris första arbete som läkare var vid den psykiatriska kliniken vid universitetet i Rom. Ett av hennes ansvarsområden blev barn med intellektuella funktionshinder. Hon blev upprörd över barnens situation och funderade över sätt att hjälpa dem. Därför började hon konstruera egna pedagogiska hjälpmedel. Med hjälp av dessa kunde barnen bl.a. lära sig läsa och skriva.

Redan från början kände Maria Montessori att hennes arbetsmetoder skulle kunna fungera även för vanliga barn eftersom de pedagogiska principerna var allmängiltiga.

Barn som går balansgång på en planka på en hinderbana.

En pedagogik växer fram

Hon fick möjlighet att pröva dessa tankar i teorin då hon erbjöds att leda arbetet vid ett slags daghem, ”Casa dei bambini”, i ett slumområde i Rom. Miljön i daghemmet utformades så att möblerna var i barnstorlek och Montessoris material fanns tillgängligt i skåp och på hyllor. De förvildade barnen uppvisade en häpnadsväckande och snabb utveckling och detta i sin tur gjorde att både daghemmet och Maria Montessori blev berömda.

Hon började resa över hela världen och föreläsa om sin metod. Hon skrev också böcker. Hennes forskande ledde också framåt, till barnen i skolan, och hur hennes idéer skulle kunna användas där.

Maria Montessori dör i Holland år 1952.
Då var hennes pedagogiska metoder spridda över en stor del av världen.

Bild på leendes flicka sittandes vid en skolbänk med penna och block framför sig.

Några grundtankar vi har tagit fasta på:

  • Varje människa är en del i ett stort sammanhang och barnen ska vara medvetna om sin plats och sin betydelse på jorden.

  • Barn är nyfikna, aktiva, söker själva sin kunskap – de är inte tomma kärl som skall fyllas av de vuxna.

  • När något fångar barnets intresse arbetar det outtröttligt och man ska inte avbryta barnet i dess arbete.

  • Det är viktigt att barnet vistas i en tilltalande och vacker miljö och att arbetsmaterialet finns lätt tillgängligt och väl ordnat.

  • Barnen bör arbeta i åldersblandade grupper, i dessa blir det naturligt att de hjälper varandra.

  • Varje barn arbetar på den nivå det befinner sig i sin utveckling och jämförs inte med andra.

  • Med stigande ålder får barnet ta allt mer eget ansvar för sitt arbete.