Vår skola

skola2

Järna friskola startade sin verksamhet i augusti 1999. Skolan är sedan flera år fullt utbyggd, från förskoleklass till år 9.

I skolan finns ca 250 elever. Skolan startades av pedagoger som ville förverkliga en vision, en vision om en sammanhållen liten skola. En skola där arbetet inspireras av Maria Montessoris tankar om barns lärande och deras utveckling.Vi utnyttjar den omgivande naturen då vi arbetar med utomhusdidaktik, som är ytterligare en inspirationskälla för vårt arbete.

En skola:

• med en öppen och välkomnande atmosfär.
  • med engagerad personal och med arbetsglädje.
  • där alla känner alla och ingen är anonym.
  • där varje elev får arbeta i sin egen takt efter sina egna förutsättningar.
  • där eleverna med stigande ålder uppmuntras att ta allt mer eget ansvar för sina studier.
  • där eleverna är indelade i faddergrupper från förskoleklass till år 9. Faddergrupperna träffas ett flertal gånger varje läsår i olika aktiviteter.
  • med eget kök som är husets hjärta. Maten är en viktig del av skoldagen. Vi serverar frukost och mellanmål till självkostnadspris. Vi strävar efter att använda ekologiska råvaror.
  • som ligger nära grönområden och kommunikationer samt idrottsplats.

Våra köregler:

1. Syskonförtur
2. Anmälningsdatum

Blir du nyfiken? Välkommen in på ett besök!