Engagerade lärare och pedagoger i våra olika arbetslag

På Järna har vi en helhetssyn på lärandet och arbetar med en röd tråd i lärandet i årskurserna F – 9. Barnets intresse och vilja att lära är centralt, liksom barnets förmåga att lära sig saker.

Nedan presenterar vi våra arbetslag och huvudfokus för de olika åldrarna på skolan.

Arbetslag F-3

I arbetslag F-3 ingår förskoleklass och klass 1, 2 och 3. Här arbetar förskollärare, lärare och fritidspedagoger tillsammans för att skapa en helhet för alla elever. Vi har samlad skoldag mellan kl 8.15 och 14.00, där fritids är integrerad i skolverksamheten. Förskoleklassen har samma skoltider som årskurs 1 och 2.

Varje elev har ett hemvist och en ansvarslärare som är den som tar hand om eleven lite extra och har hand om föräldrasamverkan och utvecklingssamtal. Eleverna planerar och utvärderar sitt arbete i sin loggbok, där man även som förälder kan följa sitt barns skolgång. Eleverna arbetar både i åldershomogena och åldersblandade grupper. Vi arbetar med en kursplan under året där flera ämnen är integrerade. Utomhuspedagogik är en naturlig del av undervisningen, med en utedag i veckan under hela året för klass F, 1 och 2. I klassrummen finns konkret montessorimaterial som ger eleverna möjlighet att lära med flera sinnen. Eleverna i årskurs 1 och 2 har lektioner med musiklärare och idrottslärare.

På morgonen och eftermiddagarna har vi fritids för de barn mellan 6 och 10 år som har behov av det. Fritids har också öppet på loven.

Bild tagen uppifrån, föreställande två personer som ritar en regnbåge och sol med färgpennor.
Bild tagen bakifrån föreställande en pojke iklädd blå tröja och stor, blå ryggsäck.

Arbetslag 4-6

I arbetslag 4-6 ingår 3 klasser. De undervisas av 6 olika ämneslärare. Till varje klass är 2 klassansvariga lärare knutna. Varje elev har en ansvarslärare som har hand om mentorssamtal, utvecklingssamtal mm.

Som elev och vårdnadshavare kan du tydligt följa vad eleverna ska lära sig genom de planeringar som lärarna gör för varje arbetsområde. Du kan följa elevernas kunskapsutveckling med hjälp av de ämnesmatriser som lärarna fyller i. Varje elev har en loggbok där de planerar och utvärdera sitt arbete. Ansvaret för planering ökar successivt efter ålder och mognad hos eleverna.

I 4-6 börjar man dagen med en kortare samling. Därefter följer lektioner i de olika ämnena, ledda av ämneslärare. Vissa lektioner har eleverna med sin klass, andra bedrivs i åldersblandade grupper. Temaarbeten genomförs några gånger varje läsår. Ofta är dessa knutna till de utedagar som genomförs kontinuerligt.

I årskurs 5 åker eleverna på lägerskola till Kolmården under 2 dagar. I årskurs 4 gör eleverna arbetsplatsbesök på olika företag runt om i Järna. När de går i årskurs 5 och 6 har de PRAO.

Arbetslag 7-9

I arbetslag 7-9 ingår 3 klasser och 7 lärare med olika ämneskombinationer. Till varje klass är 2 klassansvariga lärare knutna. Varje elev har en ansvarslärare som har hand om mentorssamtal, utvecklingssamtal mm.

Undervisningen bedrivs främst åldershomogent, men under några lektionspass varje vecka arbetar eleverna åldersblandat. Vi genomför också olika ämnesövergripande teman under läsåret, där eleverna arbetar tillsammans mellan klasserna. Vi har delar av undervisningen förlagd i halvklass, bl. a vissa lektioner i matematik, NO, slöjd och musik.

Alla elever i årskurs 7-9 har PRAO. 4 dagar i årskurs 7 och 5 dagar i årskurs 8 och 9. PRAO-n är kopplad till kunskapskraven och utgör en del av den ordinarie undervisningen.

Eleverna väljer språk i årskurs 6. Vi erbjuder franska och spanska som språkval. Eleverna gör sitt val efter att de först har fått prova på de två alternativen under några veckor.

En grupp tonåringar står runt ett bord, och tittar på papper som ligger framför dem.
Bild tagen uppifrån, föreställande två personer som ritar en regnbåge och en sol med färgpennor.

Våra välutbildade pedagoger

• Stort engagemang där mötet mellan elever och pedagoger och det gemensamma ansvaret är det viktiga.

• Vi värdesätter hög vuxennärvaro.

• Elevhälsoteamet med specialpedagog, kurator och skolsköterska erbjuder hjälp och råd till samtliga elever.

• Nära samarbete mellan Hem och Skola.

• En god fadderverksamhet mellan årskurserna.

• Eget kök med hemlagad lunch, samt möjlighet att äta frukost och mellanmål.