Vårt skolkök

Vi sätter stort värde på att laga god och näringsriktig mat. Vi försöker att använda så lite halvfabrikat som möjligt och dom flesta luncher lagas från grunden.

När vi lagar måltiderna så följer vi livsmedelsverkets riktlinjer och använder gärna ekologiska råvaror och produkter – du kan läsa vilka längre ner på sidan. Vi har önskeveckor för våra elever, vilket ökar deras engagemang för skolmaten. Vi är mycket glada för att våra elever äter bra.

Det finns ett stort intresse för maten bland både elever och lärare. De uppskattar doften av mat i skolan och frågar oss ofta om recept. Detta bidrar till stor arbetsglädje och inspiration för oss som jobbar i köket!

I köket på Järna Friskola arbetar våra kockar Anette LövgrenMonica Skillinghaug och Joanna Dahlgren (för närvarande föräldraledig).

Gryner, flingor samt alla mejeriprodukter är alltid ekologiska hos oss. Detsamma gäller för nötfärs och det mesta av grönsakerna som varje dag serveras i vår salladsbuffé.

Vi tycker det är viktigt att eleverna får en sund inställning till mat och finns alltid tillgängliga för diskussion och frågor. Vi har även 2 matråd per termin.

EU flagga

Skolmjölken vi serverar finansieras delvis av Europeiska garantifonden för jordbruket.