Det här är vår skola

Järna friskola startade sin verksamhet i augusti 1999. Skolan är sedan flera år fullt utbyggd, från förskoleklass till år 9.

Järna friskolan är en fristående grundskola belägen centralt i Järna. Skolan startade sin verksamhet 1999 och i år, 2024 firar vi 25-årsjubileum! På skolan går idag ca 275 elever från förskoleklass till årskurs 9 och här arbeta ca 35 personer. Vi är en Montessoriinspirerad skola, vilket innebär att vi arbetar efter Montessoripedagogikens grundläggande tankar kring barns utveckling och inlärning. För oss innebär det att alla elever ska mötas med respekt och omtanke. Vi arbetar tillsammans för att skapa en trygg lärandemiljö där alla är inkluderade.

Hos oss är målsättningen att alla elever ska få en skolgång som är anpassad efter den enskilde elevens förutsättningar och behov. Vi utgår ifrån att alla elever vill och har en förmåga att lära sig och utvecklas. Vi möter varje elev där hen befinner sig. Vi har en hög grad av generella anpassningar som gäller alla elever. Utöver detta ges individuella anpassningar och särskilt stöd.

Våra köregler

1. Syskonförtur
  2. Anmälningsdatum

Blir du nyfiken? Välkommen in på ett besök!

En grupp barn som sitter på en altan i skuggan framför ett gult hus.
Färgglada konstverk som är resultat av ett skolprojekt placerade på ett bord i ett klassrum.

Vi är en skola…

• mitt i byn med en öppen och välkomnande atmosfär.

• med engagerad personal och med arbetsglädje.
  • där alla känner alla och ingen är anonym.

• där varje elev får arbeta i sin egen takt efter sina egna förutsättningar.

• där eleverna med stigande ålder uppmuntras att ta allt mer eget ansvar för sina studier.

• där eleverna är indelade i faddergrupper från förskoleklass till år 9. Faddergrupperna träffas ett flertal gånger varje läsår i olika aktiviteter.

• med eget kök som är husets hjärta. Maten är en viktig del av skoldagen! Vi serverar frukost och mellanmål till självkostnadspris till de elever som inte går på fritids, och vi strävar efter att använda ekologiska råvaror.

• som ligger nära grönområden och kommunikationer samt idrottsplats.

• med en demokratisk arbetsplats för både barn och vuxna där delaktighet, ansvar och gemenskap är ledord.

• där alla elever ska ha möjlighet att komma in på sitt förstahandsval på gymnasiet.

Vår vision

Vi vill att vår skola ska vara en plats där alla har möjlighet att utvecklas efter egen förmåga och får möjlighet till utmaningar, samt bli bemötta med respekt och vänlighet.

En grupp med barn och vuxna som går på en skolgård.

Vårt arbetssätt

Vi har tydliga rutiner för hela skoldagen; mottagandet av eleverna på morgonen, genomförandet av lektioner, vecko- och läsårsplaneringar, rastverksamhet, fritidshemsverksamhet och skolmåltider.

Vi arbetar varierat för att skapa goda förutsättningar till lärande för alla elever. Vi utgår ifrån helheten, arbetar tematiskt och ämnesövergripande. Teoretiskt, praktiskt och kreativt arbete kompletterar varandra.

Eleverna ges möjlighet att vara delaktiga och ta ansvar för planering och genomförande av sitt skolarbete, samt ta ansvar för sina saker och sin arbetsmiljö. Delaktigheten och ansvaret ökas successivt och utgår ifrån den enskilda elevens förmåga.

Utepedagogik är en naturlig del av verksamheten. För våra yngre elever har vi schemalagda utelektioner varje vecka. För de lite äldre eleverna har vi temadagar kontinuerligt där delar av undervisningen sker utomhus.

Mer om verksamheten

Vi har en väl fungerande faddergruppsverksamhet med elever från förskoleklass till år 9. Alla elever ingår i faddergrupp. Faddergrupperna träffas några gånger per läsår och har olika aktiviteter tillsammans. Det bidrar till en stark sammanhållning och trygghet på skolan. Våra elever är stolta över sina faddergrupper.

Utöver den ordinarie skolverksamheten erbjuds fritidshemsverksamhet, fritids, för de elever som har behov. Under fritidstiden finns det möjlighet för eleverna att välja mellan olika aktiviteter. Personalen som arbetar på fritids har träffat eleverna under skoldagen, vilket ger en trygg övergång mellan verksamheterna.

Personalen som möter eleverna har hög kompetens. Majoriteten av lärarna har lärarlegitimation och har arbetat på skolan under en längre tid. Elevhälsoteamet består av specialpedagoger, kurator och skolsköterska. På fritids arbetar erfarna fritidshemslärare med varierande utbildningsbakgrund. I vårt uppskattade kök möts vi av våra kockar som förser oss med god och näringsriktig mat.

Ett bord med fyra schackbräden på rad med barn vid respektive bräde som spelar mot varandra.